Sök

Rangordningskriterier

"Rangordning" avser den relativa framträdande platsen för de erbjudanden som visas på vår webbplats eller den relevans som ges till de sökresultat som presenteras, organiseras eller kommuniceras till kunderna. Syftet är att ge våra kunder våra bästa/högkvalitativa erbjudanden med välbalanserade prissättningsalternativ först. Eftersom vår affärsmodell gör det möjligt för kunderna att söka och boka tusentals destinationer över hela världen, behöver vi en lösning som maximerar möjligheten för våra kunder att hitta och boka den bästa lösningen för varje destination. Detta möjliggörs genom en automatisk och dynamisk standardlösning vad rangordningen beträffar.

Rangordning av hotell

När du har angett din destination och dina resedatum så kommer vi att visa dig en sida med alla tillgängliga erbjudanden. För att hjälpa dig att hitta vårt bästa boende har vi klassificerat dem enligt ett "Rekommenderat" kriterium.

För att definiera vad som är det rekommenderade erbjudandet använder vi en algoritm som beaktar följande parametrar:

1) de priser som erbjuds av boendet (jämfört med priserna för andra hotell som är tillgängliga för samma destination).

2) typ av boende (vi balanserar erbjudandena från de viktigaste hotellkedjorna med andra alternativa boendelösningar såsom B&B, gästhus, lägenheter, lägenhetshotell eller campingplats);

3) boendets gästbetyg (beräknat på grundval av antalet gästomdömen som samlats in och verifierats av tredjepartsleverantörer).

4) och boendets popularitet (mätt i % av klick och bokningar).

Vi kan också använda ytterligare parametrar såsom avstånd till boendet från stadens centrum och det antal stjärnor som boendet har, vilket vi anser vara mindre relevant och därför tilldelar dem ett lägre betyg jämfört med de tidigare parametrarna. Vi tror att alla ovanstående parametrar – kombinerade med hjälp av den interna algoritmen – kan prioritera de mest relevanta boenderesultaten för kunderna.

Du kan alltid ändra hur erbjudandena visas genom att välja de andra filter som visas högst upp på sidan, till exempel pris, typ av hotell eller recensioner från andra kunder.

Rangordning av flyg

Som standard visar vi dig det "bästa" erbjudandet för varje sökning, med de bästa tillgängliga flyg rangordnade enligt följande.

Våra "bästa" flyg bestäms av restid och pris. Så de billigaste flygen som har den snabbaste restiden anses vara de "bästa" flygen. Skulle två resultat någon gång ha samma pris, kommer vi att visa dig flyget med den kortaste restiden först.

I viss sökningar markerar vi ett flygalternativ som "Sponsrat" vilket innebär att det är en betald annons. Det sponsrade erbjudandets specifika rangordning på sidan kanske inte beaktar ovanstående parametrar som ett visningskriterium i stigande prisordning.

Du kan alltid ändra hur erbjudandena visas genom att välja de andra filter som visas högst upp på sidan, till exempel det "billigaste" flyget eller det "snabbaste" flyget.

Dessutom kan du själv ändra de resultat som visas med hjälp av de andra filter som visas till vänster på resultatsidan, t.ex. genom att välja avgångs- och ankomsttidsintervall, ett visst flygbolag (eller flera flygbolag) och prisklass.

Där det finns en särskild sida för "Flygrea", observera att de erbjudande som visas har valts ut efter destination och avresesort och grundar sig på statistiska resultat av de mest populära sökningarna på vår webbplats på publiceringsdagen. Dessutom rangordnas erbjudandena endast efter pris, från det billigaste till det dyraste, utan hänsyn till några andra parametrar.

Rangordning av paketresor

Som standard visar vi dig det "rekommenderade" erbjudandet för varje sökning, med de bästa tillgängliga lösningarna som rangordnats enligt följande.

För att rangordna resultaten, rör det första kriteriet vi tar hänsyn till det boende som är en del av det paketresoret och vi använder de parametrar som anges ovan i stycket som är tillägnat hotellas rangordning (såsom priser, boendekategori, gästbetyg, popularitet, avstånd från stadens centrum och antalet stjärnor på hotellet).

När hotella har rangordnats föreslår vi och lägger till de mest lämpliga flygen – och/eller, där det är möjligt, de mest lämpliga tågen – för den valda rutten genom att ta hänsyn till olika parametrar (såsom flygpris, flygtid, avgångstid och samma avgångs- /returflygplats) för att ge dig den bästa möjliga lösningen.

Du kan alltid ändra hur erbjudandena visas genom att ändra de filter som visas högst upp på sidan, till exempel "pris", "högst rankade" och/eller "avstånd från" en plats av intresse, precis som du alltid kan välja ett annat flyg om det passar dig bättre.

Dessutom kan du själv ändra de resultat som visas med hjälp av de andra filter som visas till vänster på resultatsidan, t.ex. genom att välja boendetyp (till exempel hotell, lägenhet, Bed & Breakfast), budget, gästbetyg och faciliteter.

“Séjour”-rangordning

Under denna term hänvisar vi till en tjänst som sammansatts av en tredje parts researrangör som varar i mer än 24 timmar eller som inkluderar en övernattning och som säljs eller erbjuds till ett paketpris.

När du har valt destination och avreseort, avresedatum och resans längd, visar vi som standard det mest intressanta erbjudandet för varje sökning, med de bästa tillgängliga lösningarna rangordnade enligt följande parametrar:

  • exklusiva erbjudanden/priser som meddelats av researrangören
  • Top des ventes: vi tar hänsyn till hur mycket ett specifikt erbjudande hittills har sålts på vår hemsida, och visar dig först de erbjudanden som har köpts mest av våra kunder

Du kan alltid ändra hur erbjudandena visas genom att välja de andra filter som visas högst upp på sidan, till exempel hotellkategori (antal stjärnor), top de ventes eller det billigaste priset.

Dessutom kan du själv ändra de resultat som visas med hjälp av de andra filter som visas till vänster på sidan, till exempel typ av pension (endast frukost, halvpension, etc.) det lägsta eller högsta priset, Thématique (till exempel om det finns tjänster som miniklubb, wellness-område, utflykter eller andra tjänster som ingår, till exempel biluthyrning eller om det är en lösning endast för vuxna) och/eller den typ av klubb som du föredrar.

"Pauschalreisen" - rangordning

Via "Pauschal"-fliken som visas på hemsidan för våra tyska webbplatser weg.de, lastminute.de och på webbplatser som tillhandahålls av vår partner med vilken vi har ett white label partnerskap på plats, kan du jämföra och boka erbjudanden från olika researrangörer som erbjuder sina egna paketresor.

Vi påminner dig om att lastminute.com endast fungerar som en mellanhand och resepaketets köpekontrakt ingås direkt med den researrangör du har valt för din resa.

De allmänna köpvillkoren kommer att visas innan du bokar din resa.

När du har valt destination, avrese- och returdatum, avreseflygplats, antal personer som ska resa och startat sökningen, så visar vi som standard det erbjudande som baseras på "Popularitet" för varje sökning, med de bästa tillgängliga lösningarna rangordnade enligt följande parametrar:

  • pris;
  • hotellkategori (en självbedömning som görs av boendet och som återspeglar boendets pris/kvalitet, bekvämligheter och tjänster som erbjuds i enlighet med hotellbranschens standarder).
  • tjänster som erbjuds av boendet.
  • rekommenderat pris från vår utvalda partner (baserat på verifierade omdömen från tidigare resenärer som redan har åtnjutit de tjänster som ingår i erbjudandet).

Du kan alltid ändra hur erbjudandena visas genom att välja de andra filter som visas högst upp på sidan, till exempel hotellkategori, rekommendationsgrad eller det billigaste priset.

Dessutom kan du själv ändra de resultat som visas med hjälp av de andra filter som visas till höger på sidan, till exempel de ändrings- och avbokningsregler som tillämpas av researrangören, de tjänster som erbjuds in loco, typ av pension (endast frukost, halvpension, etc.), samt typ av rum (standard, lyx, etc.), hotellets betyg och den researrangör som du vill boka med.

Kryssningsrangordning

Där den dedikerade sektionen "Kryssning" är tillgänglig på vår hemsida, kommer du att kunna söka och boka dina favoritkryssningar. Du kommer att vara fri att ange flera parametrar för att hitta den mest lämpliga lösningen för dig.

Framför allt kan du bestämma om du vill ange destination, kryssningens längd, reseperiod, avresehamn, antalet personer som reser på kryssningen samt kryssningslinje, eller så kommer du att vara fri att inspireras av våra rekommendationer, inte välja några parametrar och låt oss hjälpa dig att hitta den bästa lösningen.

De erbjudandena som visas på resultatsidan rangordnas i stigande ordning efter "Popularitet".

För att definiera vad som ingår i "Popularitet", framför allt om inga andra parametrar angavs av dig i det inledande söksteget, beaktar vi det bästa prisförhållandet bland följande faktorer:

  1. Destination
  2. Varaktighet
  3. Om flyget ingår;
  4. Avresehamn
  5. Fartygs-/kryssningsbolag
  6. Avresemånad

Du kan alltid ändra hur erbjudandena visas genom att välja de andra filter som visas högst upp på sidan, till exempel det billigaste priset, kryssningens längd eller betyg (baserat på verifierade omdömen från tidigare resenärer).

Dessutom kan du själv ändra de resultat som visas med hjälp av de andra filter som visas till höger på sidan, till exempel prisintervall, avresedatum, destination, avresehamn, kryssningens längd, kryssningslinje, fartyg eller tjänster som ingår.

Hur bestämmer vi priserna?

Detta avsnitt syftar till att förklara hur vi bestämmer priserna på alla tjänster och produkter som erbjuds på vår webbplats, så att du bättre kan förstå de olika komponenterna i dessa priser, differentierade efter produkt/tjänst som erbjuds.

Flygpriser

De flygpriser som visas på vår webbplats är per person och per resa (beroende på vilket val kunden gör, dvs. tur och retur eller enkelresa) och inkluderar våra förmedlingsavgifter (som är ersättningen för våra förmedlingstjänster) samt moms enligt tillämplig lagstiftning (nedan gemensamt kallade "flygkostnad").

Observera att vår prisdifferentiering inte involverar personalisering baserad på automatiserade beslutsprocesser.

Speciella etiketter eller sektioner

När ett flyg som anges på resultatsidan är märkt som "Specialerbjudande" eller "Stravoli" innebär det att priset har förhandlats fram direkt av oss med våra partners (t.ex. researrangörer och resebyråer) som säljer flyget och tillämpar andra villkor än flygbolagens policyer.

I förekommande fall visar avsnittet "Outlet Voli/StravoliOutlet" eller "Outlet vuelos" flygerbjudanden med rabatterat pris jämfört med det genomsnittliga flygpriset för samma rutt under föregående år under samma period eller under de senaste månaderna av innevarande år. Det pris som visas i erbjudandet tillämpas av flygbolagen för de rutter och resedatum som anges. De flygerbjudanden som visas i ovanstående avsnitt är indelade efter destination och avresesort och de baseras på våra användares mest sökta rutter på datumet för publicering av flygerbjudandet. Dessutom är dessa flygerbjudanden klassificerade endast enligt flygpriset, och de rangordnas från billigast till dyrast.

De priser som visas inkluderar våra förmedlingsavgifter, medan de är exklusive kostnader för eventuella tilläggstjänster som kan läggas till av dig under bokningsprocessen. De flygerbjudanden som visas i ovanstående avsnitt uppdateras dagligen, därför kan tillgängligheten av ett specifikt flygerbjudande och det relaterade priset som tillämpas på datumet för publicering inte garanteras kontinuerligt över tid av oss. Om det publicerade flygpriset inte längre är tillgängligt kommer du att omdirigeras till våra standard flygerbjudanden som finns tillgängliga på vår hemsida.

I förekommande fall indikerar etiketten "Plus" som visas i varje flygerbjudande att det pris som visas inkluderar den rabatt som tillämpas som en följd av Plus-prenumerationsprogrammet. Du kan bekräfta Plus-priset genom att fortsätta med bokningen eller välja att gå vidare med det ordinarie priset som också visas i flygerbjudandet.

Hotellpriser

På våra webbplatser, efter att du gjort den första hotellsökningen, så kommer vi att visa dig priset på de hotell/hotell som finns tillgängliga genom att som standard visa den billigaste rums- och pensionstypen. Priset är relaterat till antalet rum, t.ex. om kunden gör en undersökning för fyra personer och två rum, kommer vi att visa det totala beloppet inklusive två rum och fyra personer). Alla tillgängliga måltidsplaner, samt eventuella frukostpriser, halvpension eller "all inclusive"-priser och "gratis avbokning"-alternativ beskrivs i varje hotellerbjudande. Om vi inte visar någon måltidsplan i hotellets sökresultat, ingår "Endast rum" i hotellpriset. Observera att, trots vad vi visar på resultatsidan, efter att du har valt det specifika hotellerbjudandet, kan du välja önskad rumstyp och pensionstyp på följande sida med hotellinformation, innan du fortsätter med bokningsprocessen. På hotellets informationssida kommer du att se de olika priser som gäller beroende på rums- och pensionstyp, samt hotellets avbokningspolicy vid gratis avbokning (till exempel fram till vilket datum bokningen kan avbokas gratis, och vilka avbokningsavgifter som gäller för hotellet vid avbokningar som begärs efter gratis avbokningsdatum).

Det pris som vi visar är inklusive våra förmedlingsavgifter – där de tillämpas – och moms enligt tillämplig lagstiftning.

Observera att hotellpriserna i allmänhet inte inkluderar lokala skatter och/eller restort fees som ska betalas på hotellet vid ankomst. Resort fees och lokala skatter är obligatoriska avgifter som åläggs av hotellet eller lokala myndigheter. De ingår inte i det totala priset vi visar på vår hemsida och måste betalas separat på hotellet av kunden vid ankomst. Det angivna skatt/avgiftsbeloppet är endast vägledande, eftersom vi konverterar det belopp som meddelats oss av leverantören med hjälp av den växelkurs som gäller vid bokningsdatumet. Eftersom dessa skatter/avgifter betalas i hotellets lokala valuta kan det slutliga beloppet variera beroende på vilken växelkurs som gäller på ankomstdagen. I vissa fall anges dessa skatter/avgifter separat i varje enskilt sökresultat för hotell genom en ansvarsfriskrivning som visas under hotellpriset med namnet "+ XX£/€ att betala på hotellet" eller "+ skatter" (beroende på den lokala webbplats som kunden navigerar). Vi visar också en förklaring av dessa skatter/avgifter som ska betalas på hotellet genom ett verktygstips som är tillgängligt från ovanstående ansvarsfriskrivning som infogats precis under hotellpriset eller genom ett meddelande i sidfoten på sökresultatets sida som identifieras med en asterisk. I vissa fall kan vi på resultatsidan och över hela bokningsflödet visa det totala hotellpriset, inklusive de ovan nämnda skatter/avgifter som ska betalas på hotellet vid ankomst, men precis under varje hotellpris visar vi via ett verktygstips (tillgängligt från en länk med namnet "Skatter/avgifter som ska betalas senare") det uppdelade priset inklusive separat gällande rumspris och det belopp för skatter/avgifter som ska betalas på hotellet. Samma uppdelning visas igen på betalningssidan inuti resans recap-widget som visas till höger på samma webbsida, där vi anger det belopp som ska betalas vid tidpunkten för bokningen och de skatter/avgifter som ska betalas till hotellet vid ankomst.

Observera vidare att hotellpriserna avser de tillgängliga priserna vid tidpunkten för kontrollen och är beroende av hotelleverantörens tillgänglighet och de kan ändras när som helst.

Vi kan erbjuda rabatterade hotellpriser för de kunder som är inloggade på sitt personliga område. Dessa erbjudanden är rabatterade priser som har överenskommits med våra hotellpartners och som identifieras på vår webbplats med etiketten "myprice" som visas högst upp i hotellets sökresultat och i resans sammanfattning (inklusive prisuppgifterna) som visas till höger på betalningssidan. De överstrukna priserna som visas i "mitt pris" hotellerbjudanden hänvisar till de priser som erbjuds av våra partners innan några rabatter tillämpas.

Vi kan också erbjuda specifika Flash Sales-kampanjer som överenskommits för en begränsad tid med våra hotellpartners, vilka inkluderar hotellerbjudanden av begränsad varaktighet med särskilda villkor eller hotellpriser noggrant utvalda och direkt överenskomna mellan oss och våra hotellpartners. Dessa kampanjerbjudanden kan identifieras på vår resultatsida genom den specifika etiketten "Flash Sales-erbjudanden" (färgad i orange) som infogats högst upp i det relaterade hotellets sökresultat, vilket också inkluderar den tid som återstår innan kampanjen för Flash Sales upphör att gälla.

Vi har också en dedikerad webbplats för "Flash Sales" (tillgänglig från startsidan på vår webbplats), där vi visar de tillgängliga Flash Sales-erbjudandena på hotell, med respektive villkor. Observera att på hotellinformationssidan visar vi också giltighetsperioden för Flash Sales-kampanjen och den reseperiod som ska beaktas för att vara berättigad till den rabatt som tillämpas enligt Flash Sales-kampanjen. Du kan bara dra nytta av de Flash Sales-erbjudanden som gäller vid tidpunkten för ditt köp av hotellet på vår webbplats. Varje Flash Sales-erbjudande kommer också att vara beroende av tillgänglighet beroende på de resedatum du valt och antalet bokningar du begärt. Denna tillgänglighet kommer att anges för dig under bokningsprocessen och under alla omständigheter innan köpet slutförs. Därför, om det skulle fattas tillgänglighet i Flash Sales-erbjudandet, kommer du att omdirigeras till de andra hotellerbjudanden som finns tillgängliga på vår hemsida.

På vår webbplats kan vi också visa specialerbjudanden - med namnet "Top Secret® -hotell" – som inkluderar rabatterade hotellpriser som direkt tillhandahålls av våra hotellpartners. Top Secret®-hotellen ger dig möjlighet att välja område för boendets läge, medan hotellets namn och tillhörande bilder är dolda i hotellets sökresultat, och vi kommer att föreslå dig några rabatterade lösningar som kommer att förbli okända under bokningen och transaktionen. Du kommer att få reda på det exakta hotellnamnet och läget först efter att bokningen bekräftats, när du får bekräftelsen via e-post från oss (därav "Top Secret" karaktären av dessa hotellerbjudanden). De rabatter som tillämpas (minst 10% av ordinarie pris, och som även kan visas med ett genomstrykt pris) baseras på jämförelsen mellan Top Secret®-hotellets rumspriser och samma hotells rumspriser inklusive en matchande måltidsplan som säljs på vår webbplats när det namnges "i klartext". Rabattgarantin gäller inte för samma namngivna hotells direkta webbplats när tidsbegränsade erbjudanden görs tillgängliga.

När det gäller våra hotellerbjudanden kan vi också erbjuda dig en så kallad "PRISMATCHGARANTI" tjänst: framför allt, om du bokar ett hotell eller ett storstadssemesterpaket (Flyg + hotell eller Tåg + hotell) på vår webbplats och du sen hittar samma hotell eller resepaket till ett lägre pris på en annan webbplats inom 24 timmar efter bokning. kommer vi att återbetala dig prisskillnaden med samma betalningsmetod som användes under köpet.

Priser för paketresor

På vår webbplats kan vi erbjuda olika typer av paketresor (t.ex. flyg + hotell, tåg + hotell, flyg + bil), som kombinerats dynamiskt av oss eller av ett annat företag i koncernen lastminute.com på grundval av de element som du valt (datum och destinationer). De dynamiska paketen säljs till ett inkluderande/totalt pris som visas "per person" och inkluderar moms enligt tillämplig lagstiftning.

När du har valt destination och datum för din resa kommer du på vår resultatsida att kunna välja bland våra boendeförslag, där priset redan kommer att inkludera flygkomponenten. Vi kommer att ange den billigaste hotellmåltidsplanen per person genom att ange rums- och pensionspris, samt om det innehåller ett "gratis avbokningsalternativ". Observera att du kan välja en annan rums- och pensionstyp på sidan över hotellinformation, innan du fortsätter med bokningsprocessen. På hotellinformationssidan kommer du att se de olika priser som gäller beroende på rums- och pensionstyp, samt boendets avbokningspolicy vid gratis avbokning (till exempel fram till vilket datum hotellet/boendet kan avbokas gratis). Observera dock att om du bestämmer dig för att avboka din bokning inom det kostnadsfria avbokningsdatumet så kommer du inte att debiteras för hotellrummet, men med tanke på att dina flyg inte ingår i den kostnadsfria avbokningsdelen av paketresan så kanske du inte har rätt till återbetalning av flygpriset, även om flygbolaget kan ersätta vissa kostnader, om detta föreskrivs i flygbolagets avbokningspolicy.

Eventuella ytterligare lokala skatter och resort fees som ska betalas kommer att visas på sidan över hotellinformation, och måste betalas separat på hotellet vid ankomst. Det angivna skatt/avgiftsbeloppet är endast vägledande, eftersom vi konverterar det belopp som meddelats oss av leverantören med hjälp av den växelkurs som gäller vid bokningsdatumet. Eftersom dessa skatter/avgifter betalas i hotellets lokala valuta kan det slutliga beloppet variera beroende på vilken växelkurs som gäller på ankomstdagen. Efter val av paketreseerbjudande visar vi också en uppdelning av hotellpriset på följande detaljerade informationssida genom ett verktygstips som infogats precis under priset för varje rums- och pensionstyp (tillgängligt från en länk med namnet "Skatter/avgifter som ska betalas senare"), där vi anger rumspriset och de skatter/avgifter som ska betalas på hotellet.

På informationssidan visar vi de flyg som vi tror lämpar sig bättre för din resa (priset ingår i det hotellpris som visas).

I förekommande fall kan vi på vår sökresultatssida – efter den paketsökning som du gjort på vår webbplats - visa priset inklusive vår tilläggstjänst med namnet "Travel Extra Pack". I dessa fall inkluderar vi omnämnandet av denna tilläggstjänst direkt i paketresans sökresultat, genom att infoga formuleringen "Travel Extra Pack inkl." med ett verktygstips som tydligt förklarar vad det totala priset som visas inkluderar: dvs. paketresans grundpris, resekostnaden för Travel Extra Pack, rabatten för Travel Extra Pack (tillämpat direkt på den bokning du valt) plus en voucher som kan användas för din nästa resa. Därför omfattar priserna på paketresornas erbjudanden inklusive den Travel Extra Pack-tjänst som vi visar dig på sökresultatssidan, redan den rabatt som ges av en sådan tilläggstjänst. Observera att om du föredrar kan du välja paketresans grundpris (utan tjänsten Travel Extra Pack) precis före betalningssidan på en dedikerad webbsida där vi visar båda paketreseerbjudandena.

Observera att paketrese-erbjudanden också kan inkludera de rabatterade hotellpriser som tillämpas till följd av de Flash Sales-kampanjer som förklarats ovan i avsnittet Hotellpriser. I dessa fall kommer paketresans pris redan att inkludera det rabatterade hotellpriset. Dessa paketrese-erbjudanden kan identifieras genom den specifika etiketten "Flash Sales-erbjudanden" (färgad i orange) som infogats högst upp i det relaterade paketresans sökresultat, vilket också inkluderar den tid som återstår innan kampanjen för Flash Sales upphör att gälla.

Priser på tilläggsprodukter/tilläggstjänster

Vi erbjuder på vår webbplats flera typer av tilläggstjänster vars priser inkluderar kostnaden för tjänsten, våra förmedlingsavgifter (om tillämpligt) och moms enligt tillämplig lagstiftning. Framförallt:

  • Reseförsäkringsprodukter: dessa erbjuds från en tredjepartsleverantör och inkluderar våra prioriterade assistanstjänster. Priset för tjänsten visas i allmänhet per person och per rutt (eller endast per person, eller per bokning).
  • Premium servicepaket: denna tjänst, som tillhandahålls av oss, låter dig spara våra hanteringsavgifter för service efter försäljning (ändring av resedatum, tider, passagerarnamn och/eller destination; frivillig avbokning; korrigering av namn, födelsedatum eller ID-dokument i bokningen. Priset för tjänsten visas per person och per rutt (eller per bokning).
  • FullFlex: detta är en produkt som erbjuds av oss och som inkluderar följande fördelar: 1) en elektronisk voucher till ett värde av 90 % av priset på den flyg-/tågbiljett som ursprungligen köptes av kunden och som kan användas på någon av lastminute.com Groups webbplatser, som ett alternativ till den ursprungliga biljetten för att begära en ny bokning; 2) vi kommer inte att ta ut några hanteringsavgifter i händelse av frivillig avbokning eller ändring av bokning som behandlats med hjälp av lastminute.com Groups webbplatser. Priset för tjänsten visas per person och per rutt.
  • lm-gruppens priser (Flexible och Premium): lm-gruppens priser är tjänster som erbjuds direkt av oss och som kan köpas fritt och frivilligt av kunden i kombination med hans/hennes flygbiljett. Alla kunder som köper Flexible lm group Fare kan dra nytta av följande service efter försäljning som erbjuds av oss: a. rabatt på den avgift som tas ut av flygbolaget vid ändring av datum och/eller tid för ett flyg; b. rabatt på våra hanteringsavgifter; c. Prioriterad assistans. Alla kunder som köper Premium lm group Fare, utöver ovanstående service efter försäljning, kommer att ha rätt att avboka det köpta flyget och få en elektronisk voucher för ett belopp som motsvarar 100 % av det totala pris som kunden betalat, inklusive de skatter och avgifter som fastställts av flygbolaget. Denna voucher kan användas för att boka ett annat flyg på en annan lastminute.com Groups webbplatser i stället för den ursprungliga flygbiljetten. Priset för tjänsten visas per person.
  • Bagage: Om du bokar ett flyg eller ett paket, kommer du under bokningsflödet att kunna se vilken typ av bagage som ingår i det flygpris som erbjuds av flygbolaget. Vi ger dig möjlighet att lägga till bagage genom att betala en extra avgift som fastställts av flygbolaget, samt våra förmedlingsavgifter för denna aktivitet, som syns i den dedikerade widgeten. Priset för tjänsten visas per person och per rutt.
  • Blue Ribbon Bags: detta är en spårnings- och hämtningstjänst för bagage som erbjuds av en tredjepartsleverantör (Blue Ribbon Bags, LLC). Priset för denna Blue Ribbon Bags-tjänst är ett fast belopp som tillämpas per passagerare, vilket visas i den relaterade widget som infogas i bokningsflödet.
  • Biluthyrning: priset för denna tilläggstjänst tillhandahålls direkt av tredjepartsleverantören och det visas per bokning i den relaterade widget som infogats i bokningsflödet.
  • Transfer: priset för denna tilläggstjänst tillhandahålls direkt av tredjepartsleverantören och det visas per bokning eller tur och retur per person i den relaterade widget som infogats i bokningsflödet.
  • Val av sittplats: Denna tjänst tillhandahålls av flygbolaget och låter dig välja sittplats på planet i stället för att acceptera den som tilldelats som standard av flygbolaget. Priset som visas tillämpas per plats per rutt och inkluderar våra förmedlingsavgifter.
  • Incheckning online: Genom att välja den här tjänsten behöver du inte checka in online själv, eftersom vi gör det för din räkning. Priset för tilläggstjänsten visas per person.
  • Prioriterad ombordstigning: där detta görs tillgängligt av flygbolaget, genom att välja den här tjänsten kommer din ombordstigningsprocess att prioriteras. Priset för denna tilläggstjänst fastställs per passagerare och inkluderar våra förmedlingsavgifter.
  • ParkingGo: priset för denna betalparkeringstjänst som är tillgänglig i Italien tillhandahålls direkt av tredjepartsleverantören och visas per bil i den relaterade widget som infogats i bokningsflödet.
  • ViaMilano Parking (Milano Malpensa Airport): priset för denna betalparkeringstjänst som finns tillgänglig på flygplatsen Milano Malpensa visas per bil.

Researrangörernas paketresor

Vi kan på våra webbplatser erbjuda fördefinierade resepaket som tillhandahålls av researrangörer, för vilka vi agerar som mellanhänder. Priserna för dessa resepaket visas först "per person" på resultatsidan, medan du innan du avslutar bokningen i kassan ser priset för det valda resepaketet inklusive moms enligt tillämplig lagstiftning samt våra förmedlingsavgifter och andra tillämpliga skatter. När du har valt destination och datum för din resa kommer du på resultatsidan att kunna välja bland olika boendeförslag, där priset som visas redan kommer att inkludera flygkomponenten. I varje resepaket kan vi visa nästa tillgängliga avresedatum för det pris som visas, det hotellrums- och pensionspris som ingår i erbjudandet, samt viss allmän information om hotellets egenskaper och position. På informationssidan visar vi hotell-/övernattningsdetaljer, prisvillkor (dvs. vad priset som visas inkluderar och inte inkluderar, beroende på vilket resepaket som valts), samt de flyg som researrangören föreslår för din resa (priset ingår i det hotellpris som visas).

Dessutom kan vi, om tillgängligt, markera de erbjudanden som meddelats av våra researrangörer som "Specialerbjudande", där det pris som är tillgängligt för de datum som du valt är billigare än de högsta priser som tillämpas för samma resa 15 dagar före eller efter ditt incheckningsdatum (det högsta priset indikeras av det överstrukna priset). För att jämföra priser har, i ovanstående prisjämförelse, alla tillgängliga uppgifter om det resepaket som valts av dig tagits med i beräkningen (t.ex. hotell, avreseflygplats, resans längd, hotellrum och pensionstyp).

I vissa fall, där så erbjuds av researrangören, kan vi i det enskilda resepaketet visa information om möjligheten att få en återbetalningsvoucher genom att boka det erbjudandet, som kan användas för att köpa din nästa resa på vår webbplats.

Kryssningspriser

På våra webbplatser, där detta är möjligt, efter att du har gjort en sökning efter kryssningar, kommer vi att visa dig det totala priset för kryssningen för alla resenärer som ingår i bokningen och detta är inklusive tillämpliga skatter (såsom hamnavgifter och moms enligt tillämplig lagstiftning) och förmedlingsavgifter. På informationssidan kan vi visa olika priser beroende på typ av hytt på fartyget.

Vi kan också erbjuda rabatterade kryssningspriser reserverade för de kunder som är inloggade på sitt "myClub"-konto. Dessa rabatterade priser kan identifieras på vår webbplats genom etiketten som visas högst upp i kryssningserbjudandet och de enstaka priser som visas för fartygets kabintyp på informationssidan.

Gästers och kunders omdömen

När det gäller våra hotell- och resepaketerbjudanden kan vi publicera ett urval av omdömen från gäster som har bott på det specifika hotellet/boendet (även när det ingår i ett resepaket) på informationssidan för det enskilda hotellet eller resepaketet. Observera att dessa gästers omdömen samlas in, väljs ut och sammanfattas av en tredjepartsleverantör (som heter TrustYou) och tillhandahålls av konsumenter som kontaktas av TrustYou eller av partners till denna sistnämnda. Observera att TrustYou inte distribuerar eller publicerar ordagranna citat och omdömen från gäster.

TrustYou Meta Review sammanfattar framförallt insikter från gästers feedback. Dessa sammanfattningar skapas av TrustYou på grundval av verifierade granskningar som samlats in av denne sistnämnde på webben. TrustYou uppger att alla källor till gästomdömen har vidtagit åtgärder för att säkerställa ett lager av verifiering mot bedrägligt innehåll.

De omdömen som tillhandahålls av TrustYou på vår webbplats är inte begränsade till våra direkta kunder, och följaktligen - när det gäller tillförlitlighetsverifiering av den person som givit omdömet - förlitar vi oss på den verifieringsprocess som utförts av TrustYou och/eller dess partners. Dessutom har vi inte ens kontroll över de gästomdömen som tillhandahålls av TrustYou för varje specifikt hotell/boende; i själva verket bestämmer TrustYou vilka omdömen, positiva eller negativa, de ger oss.

Varje omdömesbetyg är mellan 1-5, och hotellets betyg ges med avseende på olika parametrar och/eller gästsegment (visas i procent), t.ex. genom att ta hänsyn till alla gästers språk (genom att också visa de olika språk som beaktats) och gästernas familjestruktur (dvs. om de har rest som par, ensamma eller som familj, eller i affärssyfte). Du kan också filtrera de olika gästomdömena på grundval av ovanstående parametrar och/eller gästsegment.

Dessutom kan vi också publicera recensioner från våra kunder som samlas in via en annan tredjepartsleverantör (som heter Trustpilot) efter att våra kunder har slutfört bokningen och/eller avslutat sin resa. Vi kan samla in denna typ av kundrecensioner på två olika sätt:

  1. genom att samla in organiska recensioner från Trustpilot-plattformen; detta är recensioner som skrivits av våra kunder på deras eget initiativ på en sådan plattform. I dessa fall ska de tidigare ha upprättat ett Trustpilot-konto för att kunna publicera recensionen på ovanstående plattform. När det gäller verifiering av tillförlitligheten hos den person som givit omdömet på Trustpilot, så förlitar vi oss på den verifieringsprocess som utförts av Trustpilot, som ber sina recensenter att – förutom att skapa ett Trustpilot-konto – kontrollera sin identitet genom att slutföra en specifik verifieringsprocess för att bli en verifierad recensent på Trustpilot. Observera att denna verifieringsprocess inte är obligatorisk, men Trustpilot uppmuntrar starkt att man genomför denna identitetsverifiering för att främja transparens för både företag och recensenter (ytterligare information om denna identitetsverifieringsprocess finns på denna länk);
  2. om vi inte redan har en organisk recension från en kund, så skickas en inbjudan till kontaktpersonen för bokningen (som är den person som avslutade bokningen på vår hemsida för alla passagerare) med vilken vi ber honom/henne att ge oss sin recension på Trustpilot rörande det resepaket som bokats på vår hemsida. I dessa meddelanden infogar vi en API-verifieringslänk som kopplar kunden till Trustpilot-plattformen och låter honom/henne skicka sin recension utan att be honom/henne att skapa ett specifikt Trustpilot-konto. I detta fall verifierar vi om recensionen är äkta genom att skicka en enkät till våra kunder direkt efter deras bokning på vår webbplats eller efter deras återkomst.

Innehållet i dessa recensioner kan gälla bokningsprocessen på vår webbplats, resan efter kundens återkomst och/eller vår kundtjänst. I båda dessa fall ombeds kunderna att lämna ett omdöme genom att använda en skala från 1 till 5. Vi går vidare med publicering av recensionen genom att endast visa namnet på den kund som skickade in den, det betyg som gavs och den relaterade kommentaren (i förekommande fall). Observera att vi i ovanstående syfte i allmänhet endast publicerar positiva omdömen som skickas in av våra kunder både organiskt och/eller som svar på vår inbjudan, för att betona de fördelar våra kunder kan dra nytta av genom att köpa våra resetjänster.

När det gäller våra kryssningserbjudanden så kan vi publicera en lista över kundernas omdömen om den specifika kryssningen på informationssidan för det enskilda kryssningserbjudandet. Dessa recensioner samlas in direkt från våra kunder som har köpt en kryssning eller ett resepaket (bestående av Kryssning + Flyg) på vår hemsida. Vi verifierar om granskningen är äkta genom att skicka en enkät till våra kunder efter deras återkomst, rörande fartygets hytt- och matkvalitet, samt service ombord, ombordpersonal och aktiviteter för barn. Kunderna ombeds att ge ett omdöme genom att använda en skala från 1 till 5.

Observera att innan vi publicerar recensionen genomför vi en förhandskontroll av innehållet i den recension som lämnats av kunden för att verifiera recensionens grammatiska korrekthet, eller om det förekommer hån, sexuella referenser, hatpropaganda, diskriminerande kommentarer, hot eller hänvisningar till våld, eller andra olämpliga kommentarer. Endast i dessa fall kan vi ingripa i innehållet i den inlämnade recensionen.

Efter ovanstående kontroll av innehållet går vi vidare med publicering av recensionen genom att endast visa namnet och den första bokstaven i kundens efternamn. Observera att vi tar både positiva och negativa omdömen i beaktande (förutom de som inkluderar till exempel hån eller andra olämpliga kommentarer, som utesluts av oss).

Välj ditt land:

Mobilapp: